Jumaat, 14 Disember 2012

Undangan Tak Terduga

Suatu hari, aku membuka notebook seperti biasa. Semestinya aku buka facebook dulu. Baca tu...baca ni...main game... Belek punya belek, aku sedar yang ada undangan untuk aku, dan semestinya ini bukan undangan kenduri kahwin yang kadang-kadang aku sendiri tak kenal siapa pengantinnya.
 
Ya...undangan sebeginilah yang aku nanti-nantikan selama ini. Undangan untuk menghadiri ujibakat teater. Yes!!! Aku rasa nak melompat sampai ke langit ketika tu. Hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan aku. Andai masa bisa diputar, masa tu juga aku nak lajukan masa supaya terus sampai ke tarikh ujibakat yang dinyatakan. Tak sabar...tak sabar...tak sabarrr....!!!!
 
 Dalam sabar tak sabar tu...aku tak duduk saja. Sebab aku memang dah tak boleh duduk diam. Kalau boleh masa tu juga aku nak pegang skrip. Tangan aku dah gatal. Okey...bertenang...bertenang. Aku buka google. Aku nak tahu lebih lanjut menngenai tajuk dan jalan cerita teater yang dinyatakan. 'Cumbuan Dosa Semalam', aku taip kat google. Aku cari, aku baca semua artikel yang berkaitan. Kemudian baru aku faham, cumbuan yang dimaksudkan bukanlah cumbuan sebenar. Ianya ibarat gambaran terhadap dosa-dosa yang pernah dilakukan, ibarat imbauan atau sapaan dosa-dosa semalam.
 
Cumbuan Dosa Semalam merupakan gabungan empat cerita pendek yang disatukan dalam sebuah teater, sebuah pementasan. Sedikit sebanyak, aku dah tahu mengenai teater ini, sebelum aku menghadiri ujibakat. Sekurang-kurangnya, kalau kat dalam bilik ujibakat nanti, diorang tanya, apa yang anda tahu tentang cerita Cumbuan Dosa Semalam, aku dah boleh petik jari, dah boleh jawab soalan tu senafas jer..chewah!
 
Setiap hari, aku membilang detik dan waktu. Kadang-kadang tengok handphone, kadang-kadang tengok kalendar, kadang-kadang buka facebook dan baca balik undangan tu. Aku takut terlepas, takut terlupa nak pergi dan bila sedar semuanya dah terlambat. Tidak, tidak! Aku kena check tarikh betul-betul, tengok kalendar betul-betul. Jangan silap hari, jangan terlepas. Peluang sebegini aku takkan lepaskan. Orang selalu cakap, peluang hanya datang sekali. Kalau peluang ini cuma sekali, aku takkan lepaskan.
 
Insyaallah.
 
Mieya Kasih
 

























 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan