Khamis, 13 Disember 2012

Di Sini Bermula...

Aku memang minat seni. Dah lama aku minat seni...rasanya dari kecik kot.. Sebab kecik2 dulu, aku suka baca sajak sorang2 kat rumah. Kadang-kadang baca pantun...syair. Sampaikan abang aku tegur...bising la, apa la. Nasib baik mak aku cakap,
"Xpe la..kalau dia minat camtu, kalau dah itu kebolehan dia, biarla..." Minat? Hehe...time tu baru aku sedar yang ini memang minat aku. Terima kasih mak...

Bila usia aku dua belas tahun, aku cuba-cuba tulis sajak sendiri. Ada masa terluang je, aku tulis sajak. Sikap aku ni berlarutan sampailah ke bangku sekolah menengah. Kali ni lagi teruk, asal cikgu xde dalam kelas je, aku tulis sajak. Kadang-kadang tu cerpen, kadang-kadang novel. Nasib baik, kawan-kawan aku masa tu suka baca karya-karya aku. Malah, diorang beri sokongan. Terima kasih sahabatku... Dan terima kasih juga buat cikgu-cikgu yang pernah memberi peluang untuk aku deklamasikan puisi di perhimpunan, atas pentas, dalam dewan, masa time sekolah dulu. Peluang-peluang sebegini yang memberikan aku keyakinan bahawa aku boleh lakukan apa yang aku mahu.
 
Usia semakin meningkat. Alam remaja menuju kemuncaknya. Di usia lapan belas tahun, ada seorang kawan aku sarankan aku join kumpulan teater. Aku ajak adik aku sekali, tak sangka dia pun minat juga. Time ni...aku rasakan dunia ibarat syurga. Segalanya indah. Seolah-olah, impian aku telah tercapai. Ya...inilah impian aku. Inilah jiwa aku. Segalanya serasi dan sebati. Banyak juga ilmu yang aku pelajari. Banyak pengalaman yang aku kutip. Hampir setiap hari kami berlatih, tetapi di saat-saat akhir, persembahan tidak dapat dilakukan atas beberapa masalah dan halangan yang yang tidak mampu dielak.
 
Tak sangka, 'jodoh' kami juga tidak lama. Entah dimana silapnya, kumpulan kami seakan-akan berkubur begitu sahaja. Tidak mengapa, mungkin ini dugaan buat kami. Biarpun aktiviti kami terhenti, namun minat aku terhadap seni tidak akan mati. Takkan mati!
 
Aku percaya...jalannya pasti ada...suatu hari nanti.
 
 
                                            
 
Mieya Kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan