Sabtu, 20 April 2013

Berakhirnya Musim Assignment

Assalamualaikum...

Syukur ke hadrat Illahi di atas segala limpah kurnianya. Syukur alhamdulillah, musim tegang sudah berakhir. Musim assignment, di mana aku harus memerah otak mencerna idea mencari sebarang maklumat untuk menyiapkan assignment ku yang bertingkat-tingkat. Bukan mudah, banyak cabaran dan rintangan yang perlu aku tempuhi.

Bukan satu dua assignment aku kali ni. Tujuh semuanya. Satu assignment berkumpulan dan enam assigment individu. Jujur, aku lebih menggemari assignment individu berbanding assignment berkumpulan. Lebih mudah dan cepat untuk disiapkan. Tidak perlu mencari masa terluang bersama ahli kumpulan kerana masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. 



Cabaran menyiapkan assigment di semester ini benar-benar menguji tahap kesabaran dan kekuatan emosi. Mana tidaknya, due date yang ditetapkan bersusun-susun, selang satu minggu, selang dua hari, selang satu hari dan ada juga assigment bertindan, iaitu dua assigment yang harus diserahkan pada hari dan waktu yang sama. Kelam kabut kelibut dibuatnya. Tak kira siang tak kira malam, mata mesti berjaga. Library, internet jadi tempat meneroka, tempat bertapa. Kalau masuk library, sekali pinjam tujuh lapan buku, maklumlah, nak hasilkan tugasan yang terbaik bukannya mudah.


Bahan-bahan kat internet pun boleh tahan. Time ni lah nak serlahkan kreativiti pun. Bahan-bahan kat internet, bahan-bahan kat buku-buku library tu, semuanya harus diolah sekreatif mungkin agar bertepatan dengan kehendak soalan. Kualiti kena jaga...hrmm hrmm..



Stress, tension, sakit kepala semua tak payah cakapla. Memang kena rasa pun. Bukan senang nak menelaah buku-buku library tu satu persatu. Pulak tu, bukan mudah nak cari maklumat yang betul-betul tepat dengan kehendak soalan. Kita kena pandai kaitkan soalan dengan persoalan yang ada. Kena pandai selarikan maklumat-maklumat yang ada supaya tidak bercanggah dengan kehendak soalan. Sebab buat assignment peringkat universiti ni tak sama dengan buat karangan peringkat sekolah menengah. Bukan boleh main petik jari ja. Maklumat kena logik dan tepat. Nak kena ada sumber rujukan semua lagi. Nota kaki lagi. Lepas tu pulak, satu assigment tu nak kena taip sampai 1000 hingga 2000 patah perkataan. Tapi kalau terlebih idea tu, terlebih pulak perkataannya. Nasib la dapat student macam aku ni...

Tapi...yang paling penting adalah kesabaran. Tanpa kesabaran, tak mungkin assignment dapat disiapkan dengan baik. Kadang-kadang kita sendiri pun rasa tak puas hati kalau buat assignment ala kadar, cincai-cincai je kan? Sedangkan kita mampu buat yang lebih baik. Kenapa kita kena sia-siakan peluang yang ada?



Akhirnya, bila ketujuh-tujuh assignmet tu dah siap, barulah dapat bernafas dengan lega kan? Barulah boleh tersenyum senang hati. Senyum, senyum juga. Final tak lama lagi. Kena study banyak-banyak lak pasni..

Seronok jadi student ni.. (^_^)

Mieya Kasih 2013

Tiada ulasan:

Catat Ulasan