Selasa, 7 Oktober 2014

Dunia Ini Kecil Tanpa Mereka

Assalamualaikum wbt

Bismillahirahmanirahim.

Nampaknya umat Islam baru sahaja merayakan Aidiladha. Syukur alhamdulillah. Ada keluarga yang dapat berkumpul bersama dan ada yang terpaksa berjauhan. Pastinya rindu kan menggamit hati andai terpaksa berjauhan dengan keluarga yang disayangi. Lumrah sudah begini...hati kecil tetap kan terusik.

Berbalik kepada tajuk di atas, mari kita imbas kembali. Saat kita dilahirkan, siapa yang ada di sisi kita pada ketika itu. Tak lain dan tidak bukan, itulah 'mereka', ibu dan ayah kita. Dunia kita hanya ada mereka. 

Saat mata terbuka kita kan melihat wanita tercantik dalam dunia, yang sentiasa tersenyum kala memandang dan sanggup bersusah walau tak senang. Biar kita menangis dan selalu menyusahkan, di hatinya kita sentiasa menang. Wajahnya sarat dengan kasih sayang dan kelembutan, suaranya lunak kala memujuk dan mendodoikan. Itulah ibu kita yang pastinya takkan terbanding dengan yang lain.

Kita juga akan melihat lelaki yang paling tampan dari seluruh benua, meskipun dia jarang ada bersama kita, tetapi setiap hari kita kan mencari kelibatnya. Kita merindui kepulangannya dan saat dia hadir, kita kan tergelak keriangan. Ya, dia selalu meninggalkan kita bersama wanita tercantik dalam dunia hanya untuk mencari nafkah, mencari rezeki yang halal untuk menyara kehidupan kita, untuk bekalan masa depan kita. Itulah ayah kita yang memang tiada galang gantinya.

Benar, dunia ini kecil tanpa mereka. Semangat yang kita miliki hari ini adalah berbekalkan asuhan mereka. Masihkah ingat lagi sewaktu kecil, perasaan takut pasti kan menguasai hati. Saat itu mereka akan menemani kita, memimpin kita dan akhirnya mereka akan membiarkan kita berjalan sendiri berbekalkan kepercayaan dan harapan setinggi langit. Kita bangun, kita cuba mendepani hari depan kerana kita tahu mereka sentiasa ada di belakang kita. Wajah mereka ada dalam hati kita. Itulah keberanian kita. Keberanian untuk terus melangkah, memungut ilmu dan merangka masa hadapan yang lebih gemilang. Hanya kerana mereka, kita melihat dunia ini begitu luas untuk diteroka. Semangat dan harapan datang dari mereka. Kejayaan kita adalah doa mereka.

Dunia ini tetap kecil tanpa mereka. Terima kasih.




Mieya Kasih 2014

Tiada ulasan:

Catat Ulasan